Mijn eerste roadtrip door het zuidwesten van de Verenigde Staten was een eyeopener. Het is ongelooflijk hoe hier zowel immense steden als geweldige natuur te vinden is. Zo dicht bij elkaar. Dus ben je een roadtrip in Zuidwest-VS aan het plannen? Goed plan! Hopelijk vind je genoeg inspiratie in mijn route.

Op deze reis hebben m’n vriend en ik twee weken getoerd een door het zuidwesten van de VS en hebben we daarna nog een week in New York gespendeerd. Wat een ongelooflijk prachtige reis.

Er heeft ontzettend veel tijd gezeten in het samenstellen van de route. Voor mij is dat part of the fun, ik vind het heerlijk om te lezen over alle mooie plekken en te puzzelen hoe we zoveel mogelijk kunnen zien. Voor de twee weken die we hadden reflecteerde deze route onze prioriteiten. Uiteraard verschilt dat per persoon. Achteraf zou ik in ieder geval niets hebben veranderd.

Roadtrip door zuidwest-VS: even de kaart erbij

Dag 1: Amsterdam – San Francisco

Roadtrip door het Zuidwest-VS

Wij kwamen rond drie uur aan in San Fran en werden opgehaald door een vriend die hier woont. Hij leidde ons drie dagen door de stad en gaf ons een gratis slaapplek. Wat een luxe. Na die dagen in San Francisco huurden we een auto en gingen we met z’n tweeën verder.

Onthoud dat je in verband met het tijdsverschil de dag daar moet ‘afmaken’, dus plan het zo dat je niet te vroeg aankomt.

Dag 2: San Francisco

Lekker citytrippen in San Francisco! Ga naar de Fisherman’s Wharf, stap op het beroemde trammetje, loop of fiets over de Golden Gate Bridge, ga lekker rondwandelen, ga picknicken in het Mission Dolores Park, bezoek Alcatraz, haal fortune cookies in Chinatown of… nouja, je vermaakt je wel.

Dag 3: San Francisco

Nog een volle dag voor de foggy city (en het kan hier echt koud zijn!). Eerder schreef ik al waar je lekkere koffie kunt halen of ontbijt en waar je lekker eten kunt krijgen in San Francisco.

Dag 4: San Francisco – Visalia (4 uur)

Op deze dag hebben we de ochtend nog gespendeerd in San Francisco en hebben we rond het middaguur de huurauto gehaald op het vliegveld van San Francisco. We namen een kijkje bij de kantoren van bekende techbedrijven in Silicon Valley en daarna was het simpelweg rijden (of eigenlijk filerijden…) naar onze prima slaapplek in Visalia, zodat we alvast dichtbij Sequoia National Park waren.

Dag 5: Visalia – Sequoia National Park – Midpines (4 uur)

Roadtrip door het Zuidwest-VS
Sequoia National Park zou ik zeker niet overslaan.

Vanuit Visalia is het ongeveer drie kwartier rijden naar het eerst nationale park van deze reis: Sequoia. Dit park wordt vaak overgeslagen omdat het niet zo lekker op de route ligt, maar ik zeg: sla het niet over, het is echt te mooi. De sequoia’s zijn enorme bomen en maken het tot een uniek park. Hoogtepunt: General Sherman, de grootste boom ter wereld.

Daarna was het nog zo’n drie uur rijden naar de volgende (geweldige) overnachting in Midpines, vlakbij de ingang van Yosemite.

Dag 6: Midpines – Yosemite – Bodie – Bridgeport (5 uur)

Roadtrip door het Zuidwest-VS
De machtige El Capitan in Yosemite National Park.

Dit is misschien wel de volste dag in het programma. Vanuit Midpines rijd je zo Yosemite National Park binnen. Hier hebben wij een de Bridal Veil bekeken, het dorpje Yosemite Village bezocht en een blik geworpen op de berg El Capitan. Vervolgens hebben we de Tioga Pass afgereden: een hoge weg die het park doorkruist. Vanuit hier heb je prachtige uitzichtpunten.

We hadden de vaart erin want we wilden ruim voor sluitingstijd in Bodie zijn, een spookstadje vlak buiten Yosemite. Na een uurtje gingen we richting het hotel (of eigenlijk huifkar) in Bridgeport, waar we heerlijk aten en sliepen.

Dag 7: Bridgeport – Death Valley – Amargosa Valley (5 uur)

Roadtrip door het Zuidwest-VS
Death Valley is ontzettend indrukwekkend.

Ook dit was een bijzondere dag, maar dan vooral vanwege de temperatuurverschillen. We werden ’s ochtends wakker in onze huifkar bij 2 graden, brrr. Gauw in de auto, verwarming aan en op naar Death Valley. Daar is het zo warm (47 graden) dat je juist je airco uit moet zetten omdat je auto het anders niet meer trekt. We brachten een warm bezoekje aan de dorpjes Grovepipe Wells en Furnace Creek en reden verder naar wat mustsees van Death Valley, zoals Devil’s Golf Course, Badwater en de zonsondergang bij Zabriskie Point.

Vanaf daar was het nog een halfuur rijden naar onze slaapplaats in Amargosa Valley, waar we net op tijd waren om te genieten van echte linedancende cowboys.

Dag 8: Amargosa Valley – Las Vegas (2 uur)

Bezienswaardigheden Las Vegas

De volgende dag knuffelden we nog even met de ezels bij ons hotel en reden daarna op ons gemak naar Las Vegas, waar we om twaalf uur wilden zijn voor een zondags brunchbuffet in Bellagio. De rest van de dag keken we rond in de stad of liever gezegd: verbaasden we ons. Wat een stad, wat een bijzondere gebouwen.

’s Avonds checkten we voor vier (!) nachten in in ons hotel. (Waarom vier nachten? Omdat we een rustmoment wilden in de reis, maar vooral omdat we hier luxe én goedkoop konden slapen. Vanuit hier bovendien genoeg te zien.)

Dag 9: Las Vegas

Het eerste deel van deze dag hadden we even rust. We deden we mee aan bingo in ons eigen hotel en gingen aan het eind van de middag weer op pad. Eerst een bezoekje aan Fremont Street, ook wel Downtown Las Vegas, ook wel ‘het authentieke Las Vegas’. We vonden dit niet zo bijzonder dus zijn weer verder gaan kijken op The Strip.

Dag 10: Las Vegas

Deze dag hadden we eigenlijk gereserveerd voor een ‘tripje’ naar de Grand Canyon (zuidelijke ingang). Vanuit Las Vegas is dit ruim vier uur rijden, dus het plan was: vroeg weg, zoveel mogelijk zien en zo laat mogelijk weer terug. Onverwachte tegenvaller: er werd de hele dag regen voorspeld. Met pijn in ons hart hebben we dus besloten om de Grand Canyon te skippen. Inmiddels heb ik de Grand Canyon bezocht en ben ik blij dat het deze dag niet doorging. Een dagtrip Grand Canyon vanuit Las Vegas is niet onmogelijk, maar ook niet ideaal.

We vulden deze dag met rondkijken in de malls dichtbij onze hotels. Walmart, Bad, Bath & Beyond, dat soort zaken. Daarna op de foto met het Las Vegas Sign en weer een kijkje aan The Strip.

LEES OOK: Citytrip Las Vegas: 7 bezienswaardigheden aan The Strip

Dag 11: Las Vegas – Valley of Fire – Las Vegas (2 uur)

Valley of Fire: dagtrip vanuit Las Vegas

De laatste dag in Las Vegas hadden we vooral andere activiteiten. In de ochtend leerden we schieten op een schietbaan middenin de woestijn. Een bijzondere ervaring. Daarna reden we naar het prachtige Valley of Fire, wat slechts een uur rijden is vanaf Las Vegas. Tijdens onze laatste avond wilde ik gauw nog even kijken in A Little White Wedding Chapel en toen was het echt over met de Las-Vegas-pret.

Dag 12: Las Vegas – Los Angeles (4,5 uur)

Griffith Observatory

Na de lange citytrip in Las Vegas vertrokken we de volgende dag heel vroeg, rond zes uur, naar Las Vegas. Het is namelijk ruim vier uur rijden. We wilden rond twaalf uur bij de CBS Studios zijn om een show van The Late Late Show with James Corden bij te wonen en konden daarvoor nog even de Walk of Fame lopen. Daarna aten we bij de Farmers Market. We sloten de dag glorieus af bij Griffith Observatory, waar je een adembenemend uitzicht hebt over de stad. Een mooi welkom in LA. We sliepen in een perfecte Airbnb.

Dag 13: Los Angeles

Om tien uur hadden we een tour geboekt in Warner Bros. Studios, voor ons als filmliefhebbers een must in Los Angeles. De rest van de dag probeerden we zoveel mogelijk te zien, want het was de laatste dag in Los Angeles. Helaas liet het verkeer het weinig toe. Mijn tip: neem genoeg tijd in Los Angeles.

Wat zagen we wel? Rodeo Drive, Kenneth Hahn State Park (ook zo’n mooi uitzicht) en Venice Beach. Toch een aardige indruk van de stad.

Dag 14: Los Angeles – New York

Op deze dag namen we afscheid van de zuidkust, leverden onze geliefde huurauto in en vervolgden we onze reis met een binnenlandse vlucht naar New York.

Ben jij een roadtrip door het zuidwesten van de VS aan het plannen? Heb je wat aan deze tips?

1 Comment

1. Mooie roadtrip die je hebt gemaakt Hester! De parken in het zuidwesten van de VS zijn prachtig en dat in combinatie met topsteden als LA, San Francisco en Las Vegas is helemaal top! Wij zijn hier al weleens zonder onze dochter naar toe geweest, maar willen zeker over een paar jaar ook onze dochter dit prachtige gebied laten zien! Leuk verslag!